spellen om van te leren
Door middel van interactieve kaartspellen, bordspellen en rollenspellen maken we leren leuk en effectief. Daag jezelf en je collega's uit om stappen te zetten naar een veiligere werkcultuur door deze spellen te spelen.
The Five Kingdoms
Bij “The Five Kingdoms” staat de stelling: "We werken hier niet veilig en dat komt door jou" centraal. Het spel is een organisatieopstelling die uitgaat van rol fluïditeit. Stellingen worden ingenomen en vanuit verschillende rollen belicht. Het doel is het conflict met elkaar aan te gaan en naar elkaar te luisteren. Het spel is bedoeld om geluid te geven aan elke stem. Vanuit de tegenstellingen wordt onderzocht welke opmerkingen voor iedereen als waar wordt ervaren. Vanuit deze waarachtigheid kunnen we werken aan oplossingen. Deze organisatieopstelling haalt de onderste boven en maakt de weg vrij voor het goede gesprek. Deze sessie levert concrete actiepunten op waarmee je als team aan de slag kunt. De sessie, inclusief trainer, kost 1500 euro.
Breinologie
Breinologie is een co-creatie-spel waarin leren, reflecteren en innoveren centraal staan. Samen met je team ga je aan de slag met een uitdaging. Een uitdaging die gedurende het spel makkelijker of moeilijker wordt afhankelijk van de kaarten die je als team trekt. Tijdens het spel tap je in op de wijsheid van de groep. Je verkent ideeën, bespreekt dilemma's en komt samen tot oplossingen.
Deze sessie gaat over diversiteit en inclusie. Je kunt de arbeidsreis van Dana of van Maalik spelen. Beiden krijgen te maken met een organisatie die niet heel inclusief is. Elk team krijgt de opdracht hier iets aan te doen. Het team met de beste oplossing wint. De sessie, inclusief trainer, kost 1500 euro.
Tricksters
Hoe houden Tricksters grip op ons? De Trickster heeft mij niet meer losgelaten. Hoe snel wij ontwricht raken door valse informatie, roddels, beschuldigingen en zwartmakerij. Hoe snel we door twijfels de ander als onbetrouwbaar gaan zien. En hoe snel dit ons denken en handelen kan beïnvloeden. Dit mechanisme van wantrouwen ontdekte wij toen wij gingen oefenen met dit spel.. Een spel dat je laat beleven wat een Trickster doet met je vertrouwen. En dat angst en wantrouwen slechte raadgeefsters zijn en alleen maar twijfel en onrust zaaien.
De introductie van het spel is als volgt: In het jaar 2024 heeft zich binnen een groot bedrijf een giftige organisatiecultuur ontwikkeld. Sommige werknemers, de Verbinders, streven naar een open en veilige werkomgeving, terwijl anderen, de Tricksters, de negatieve cultuur willen behouden. Eén van de Tricksters is de geheime Dirty Trickster, die vanuit de schaduwen de macht probeert te grijpen. De Verbinders winnen als ze vijf positieve cultuurveranderingen doorvoeren of de Dirty Trickster ontmaskeren. De Tricksters winnen als ze zes negatieve cultuurveranderingen doorvoeren of als de Dirty Trickster wordt gekozen als Vertrouwenspersoon terwijl er al minimaal drie negatieve regels van kracht zijn.
Black stories
Iedere kaart bevat een raadsel dat voorgelezen wordt door de aangewezen voorlezer. De rest probeert er vervolgens achter te komen wat de oorzaak is van de situatie. Om achter de details te komen, moet de rest vragen stellen waarop de voorlezer alleen met ja of nee mag antwoorden. De kaarten zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen.